Het lijk van de Bijenkorf

Verzilver uw vouchers bij de BijenkorfEens in de zoveel tijd bespeur ik een marketingactie die ik verre van geslaagd vind. Vorige week viel er een aanbieding van de Bijenkorf Card op de deurmat. Uit de dame op de voorzijde was elke kleur weggetrokken. Haar stijve vingers omklemden een set voordeelvouchers. Haar nagels waren fataal rood gelakt. Ik moest direct denken aan de televisieserie Six Feet Under over een begrafenisonderneming: Federico zou dit een ‘stiff’ genoemd hebben.

De voucheractie van de BijenkorfDe associatieve cover van Six Feet Under

De kracht van marketing berust op het oproepen van gewenste associaties, maar bij mij ontspoorde het vreselijk. Deze mevrouw was met haar voordeelvouchers verdwaald in de Bijenkorf. Ze had voor sluitingstijd de uitgang niet meer gevonden en was uitgeput en uitgedroogd ter aarde gestort. She shopped until she dropped… dead.

Mijn andere theorie was dat ze op een ongelukkig moment aangerand was door een andere klant. Ze werd onteerd en beroofd van geld en sieraden. Maar de voordeelvouchers had ze stevig omklemd en niet prijs gegeven. Zo werd haar ontzielde lichaam de volgende dag aangetroffen door een hysterisch gillende medewerkster van de Bijenkorf.

Paspop van de Bijenkorf?Als ik een beetje rondsnuffel op de site van de Bijenkorf zie ik op een andere uitsnede dat  mevrouw misschien wel een bleke paspop is. Ai, ook niet echt een link die moderne vrouwen aantrekkelijk zullen vinden.

Ligt het aan mijn rijke fantasie? Of vind jij dit ook een voorbeeld van “net ur neffe”, de plank dus misgeslagen? Zou de Bijenkorf zelf de ernst inzien van deze ongewenste macabere associaties?

Cover seizoensboek Chassé Theater 2010/2011Als toetje de cover van het Chassé Theater seizoenboek  2010/2011: een klassieke vrouw in halfprofiel. Deze prachtige foto werd door het Chassé Theater in groot formaat gebruikt om de toegangsdeuren naar het reserveringsbureau te beplakken. De twee verticale deurgrepen staken als twee eetstokjes uit haar neusgaten en dit een seizoen lang. Jammer dat ik daar nooit een foto van heb gemaakt. Mocht iemand me een foto daarvan  sturen dan zou ik daar erg blij van worden.

Handdruk symboliseert de klantrelatieNaschrift 23 oktober 2011:
Lijkbleek en zwartwit lijkt in te zijn. Bij een artikel over onderzoek naar klantrelaties wordt deze foto gebruikt.
Wees eerlijk: zou jij blij zijn met zo’n ijskoud handje?
Deze klantrelatie kan ook wel wat warmte gebruiken.

Over Eric van Oevelen

Dit is een persoonlijk weblog van Eric van Oevelen, Pr en communicatie-adviseur, informatiespecialist, fotograaf, tuinontwerper, beoefenaar van yoga, liefhebber van goed voedsel, films en allerlei soorten muziek. Ik woon in Oosterhout en werk bij Avans Hogeschool.
Dit bericht werd geplaatst in Marketing en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Het lijk van de Bijenkorf

  1. Hannie zegt:

    Die ‘doodse’ kleuren schijnen in te zijn in portretfototografie momenteel (hoorde ik van iemand die er verstand van heeft). Aangezien ik het met je eens ben, zullen wij wel niet hip genoeg zijn, Eric. 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s