Doe eens gewoon

Social media marketingWoorden zijn net als het weer. ‘Zon’, ‘regen’ en ‘wind’ zijn altijd zon, regen en wind. Daarbinnen ligt een scala aan waarnemingen en waarderingen.
Zon is meestal fijn, regen en wind niet. Maar ik ken ook situaties waarbij het andersom was.

Geert Wilders doet normaalZo kunnen woorden tijdelijk besmet raken. Sinds het gedoogkabinet behoren ‘normaal’ en ‘Doe eens normaal’ tot de woordenschat van hoog verantwoordelijke heren die zich als kleuters gedragen. Je kunt ze dus even niet gewoon gebruiken omdat iedereen denkt aan polariserende botheid of lacherige onkunde.

En in verkiezingstijd wordt ‘eerlijk’ sleets. ‘Eerlijk helder Henk’ heeft het niet gehaald, de ‘eerlijke verdeling’ evenmin. De lijsttrekker die een ‘eerlijk verhaal’ vertelt is beter dan de rest. Dus eerlijk zijn ze allemaal.
Maar woordbesmetting waait vanzelf over. Politiek ook eigenlijk, als je wat afstand neemt.

In de wereld van de beeldende kunst zijn er woorden die non grata zijn. Bij mijn afstuderen als fotograaf kreeg ik te horen dat mijn werk ‘braaf’ was. Niet brave in het Engels omdat ik op mijn manier tot het uiterste was gegaan om mijn gevoel bloot te leggen. Nee, braaf. Dat als schouderklopje bij je diploma. Het woord is jarenlang besmet geweest, voor mij.

‘Mooi’ is als je kunst beoordeelt geen argument. ‘Esthetisch’ mag niet. ‘Decoratief’ zit helemaal in quarantaine, dat is bijna een vervloeking. Dat idee krijg je ook als je in hedendaagse steriele kunst-tempels rondwaart. Het toverwoord is ‘interessant’. Kunst moet interessant zijn. Het is maar dat je het weet.

Wasmiddelreclame is een aanslag op je gezond verstandVooral mensen in de marketing- en reclamewereld maken woorden ziek, of beter gezegd: hol. Sinds ik besef dat marketing zo’n beetje de kunst is om zo goedkoop mogelijk geproduceerde zaken zo duur mogelijk te verkopen, heb ik mijn twijfels.
Niet dat ik al warm liep voor woorden als ‘Nieuwe verbeterde formule’. Nooit werd uitgelegd wat er nieuw of verbeterd was. De winst voor de multinational, denk ik nu.

Afgelopen weekend sprak ik een vrouw die websites bouwt voor bedrijven. Zij verzuchtte dat het tegenwoordig allemaal met ‘inspiratie’ en ‘passie’ moet. Iets is nooit ‘gewoon goed’. Ik moest lachen. Inspiratie was drie jaar geleden inderdaad het modewoord bij mijn organisatie, en passie is het nu. Wordt het niet eens tijd voor gewoon goed?

De regels van het vak veranderen. Conversaties maken het merk. Als de dames en heren van marketing en reclame ons nou gewoon onze woorden teruggeven, en hun kunst zich focust op de kwaliteiten van het product. Dan praten wij op blogs, Twitter, Facebook, enzovoorts wel over wat er zo tof aan is. Dan krijgen besmette woorden weer hun rijke betekenis terug. Omdat ze echt zo beleefd zijn.

Dit artikel is ook gepubliceerd op Frankwatching.

Over Eric van Oevelen

Dit is een persoonlijk weblog van Eric van Oevelen, Pr en communicatie-adviseur, informatiespecialist, fotograaf, tuinontwerper, beoefenaar van yoga, liefhebber van goed voedsel, films en allerlei soorten muziek. Ik woon in Oosterhout en werk bij Avans Hogeschool.
Dit bericht werd geplaatst in Marketing, Oh mijn God, niet over politiek, Social media en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Doe eens gewoon

  1. De laatste tijd heb je geen stabiele kabinet meer. De partij van Wilders wordt kleiner, maar het zou nog een lange tijd bestaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s